2018

Hoe meet ik mijn Marketing & Sales inspanningen? | Inclusief 4 optimalisatie tips

Online Kennis Centrum / Video

Wil jij weten hoe jij je marketing & sales activiteiten kan meten en optimaliseren? Bekijk dan deze video.

Meten = Weten is het bekende gezegde en voor velen is het een open deur.

Maar als ik dan vraag : meet jij ook de resultaten van jouw inspanningen op online marketing & sales gebied, dan is het vaak akelig stil aan de andere kant van de lijn.

Dat is ook niet zo gek, omdat veel ondernemers niet weten hoe ze dat moeten doen.
Het is voor hun “gevoel” vaak erg technisch.

In deze video wil ik jou juist laten zien dat het niet zo moeilijk en/of technisch hoeft te zijn

Ik neem je stap voor stap mee in het proces.

Mijn naam is Ivo Abels en ik Laat het Internet Werken voor Ondernemers.

Heb je nog vragen over het meten en optimaliseren van je internet marketing en sales activiteiten of wil je graag meer tips, laat het mij dan weten via het opmerkingen veld.

Liken, sharen en een reactie plaatsen wordt zeer gewaardeerd!

Delen op sociale netwerken

Koppeling delen

Gebruik permanente koppeling om te delen via sociale media

Deel met een vriend

Gelieve in te loggen voor het versturen van dezevideo per email!

Plaats reactie met e-mailadres (bevestigen van e-mail is vereist om de reactie te plaatsen op de website) of in te loggen om een opmerking te posten

Wil jij weten hoe jij je marketing & sales activiteiten kan meten en optimaliseren? Bekijk dan deze video.

Abonneer je hier voor meer video's, tips en tools : https://goo.gl/5Dh5Fq

Lees hier mijn verhaal : https://goo.gl/iMvvWr

Meten = Weten is het bekende gezegde en voor velen is het een open deur.

Maar als ik dan vraag : meet jij ook de resultaten van jouw inspanningen op online marketing & sales gebied, dan is het vaak akelig stil aan de andere kant van de lijn.

Dat is ook niet zo gek, omdat veel ondernemers niet weten hoe ze dat moeten doen.

Het is voor hun “gevoel” vaak erg technisch.

In deze video wil ik jou juist laten zien dat het niet zo moeilijk en/of technisch hoeft te zijn

Ik neem je stap voor stap mee in het proces.

Mijn naam is Ivo Abels en ik Laat het Internet Werken voor Ondernemers.

Of je nu actief bent in zakelijke dienstverlening of een webshop beheerd, in essentie is het koopproces hetzelfde en bestaat het uit 3 fases.

See, Think en Do

Het kan echter per fase verschillend zijn hoe je jouw sales & marketing proces inricht. En welke boodschap je wilt communiceren. Hier ga ik nu niet te diep op in omdat ik eerst graag wil dat je focust op het meetbaar maken van jouw marketing & sales activiteiten.

Stap #1 Het bepalen van jouw online doelen.

Om jouw marketing & sales activiteiten meetbaar te maken.

Is de eerste stap het bepalen van jouw online doelen:

Dat kan zijn het downloaden van een Ebook/Whitepaper, het aanmelden bij een webinar, het aanvragen van een kortingscode, het doen van een aanvraag of het kopen van een online product.

Mijn advies is om altijd te starten met maximaal 2 tot 3 online doelen.

In deze video focus ik mij even op het downloaden van een Ebook, omdat ik daar ook goed voorbeeld van heb.

Stap #2 Het aanmaken van online doelen in Google Analytics

Als je voor jezelf helder hebt wat jouw online doelen zijn, dan is het van belang om deze online doelen aan te maken in Google Analytics.

Stap #3 Meten en Analyseren

Als je de online doelen hebt aangemaakt in Google Analytics ga je deze na een periode van 1 tot 2 maanden meten en analyseren.

Wat jij bijvoorbeeld wilt weten is hoeveel mensen van de homepage op jouw landingspagina terecht komen? En hoeveel van deze mensen op de landingspagina daadwerkelijk een Ebook aanvragen?

Om hier antwoord op te krijgen heb je binnen Google Analytics de mogelijkheid om een “trechterweergave” te activeren. Dat doe je via Google Analytics door bij “doelen” de optie trechterweergave te activeren.

Je kunt nu in de trechterweergave zien hoeveel mensen op mijn homepage zijn geland en daarna naar de landingspagina van mijn Ebook gegaan zijn. Vervolgens zie je hoeveel mensen daadwerkelijk mijn Ebook hebben aangevraagd. Hier zijn dus in een bepaalde periode 210 leads uitgekomen.

Waar het nu om gaat is dat je de knelpunten van je funnel gaat optimaliseren.

Dus hoe ga ik van 16,15% conversie 20% maken en hoe ga ik van 35,66% conversie 40% conversie maken.

Een aantal opties zijn.

Meer referenties gebruiken.

Meer sociaal proof gebruiken.

A/B testing van landingspagina.

Snelheid van de website optimaliseren.

Wil je graag inzicht hebben wat mensen op jouw pagina doen, dan adviseer ik je gebruik te maken van de tool Hotjar. Hiermee krijg je daadwerkelijk te zien hoe mensen op jouw website zich gedragen.

Wat wel belangrijk is om te weten. Dat door het implementeren van Hotjar het kan zijn dat je website langzamer wordt met laden. Dit kan van invloed zijn op jouw conversie. Dus overweeg goed of het van belang is om Hotjar te installeren op jouw website.

Stap #4 Gebruik maken van KPI’s.

Je hebt nu helder hoe je op de website jouw conversie kan meten.

Iets wat je graag wilt weten is hoeveel websitebezoekers er uiteindelijk klant worden.

Ik gebruik hiervoor altijd een KPI overzicht.

Elke maand heb ik een doel en vergelijk ik dat met de werkelijkheid.

Ook hier focus ik mij weer op de conversie knelpunten van het salesproces om mijn salesproces te optimaliseren.

Dus als ik meer bezoekers op mijn website wil converteren naar leads, bijvoorbeeld van 10% naar 15%, moet ik nadenken hoe ik dat beter kan doen.

Tot Slot.

Uiteraard ben je vrij om je eigen marketing- & sales proces te formuleren.

Belangrijk is dat je het meetbaar maakt, het kan analyseren en dat je gaat nadenken hoe je het kunt optimaliseren.

Hierbij zeg ik altijd activiteiten die geen bijdrage hebben aan jouw doelen “elimineren” en je tijd, geld en energie investeren in de activiteiten die wel werken.

Succes met de business!

Ivo Abels.

En onthoudt Laat het Internet voor je Werken

Weergaven

  • 89 Totale weergaven
  • 89 Websiteweergaven

Acties

  • 0 Gedeeld op sociale media
  • 0 Vind-ik-leuks
  • 0 Vind-ik-niet-leuks
  • 0 Opmerkingen

Aantal malen gedeeld

  • 0 Facebook
  • 0 Twitter
  • 0 LinkedIn
  • 0 Google+