2018

Waarom Email marketing beter is dan Social Media

inclusief 6 tips voor  jouw email marketing strategie

Ivo Abels

Email marketing nog steeds een enorme kans voor ZZP'ers en MKB'ers

 

Ik durf zelfs te beweren dat email marketing hogere conversie kan opleveren dan social media.


Veel bedrijven als Groupon en Travelbird behalen miljoenen omzet met email marketing.

Veel MKB’ers en ZZP’ers die ik spreek weten eigenlijk nog niet wat de toegevoegde waarde is van email marketing.

En wat voor resultaten zij er mee kunnen bereiken.

Dat is ook niet zo gek, als jij je bedenkt dat email marketing zo goed als “dood” was verklaard.

En het voornamelijk wordt geassocieerd met een “saaie” nieuwsbrief.

Een goede email marketing strategie is een ruggengraat van elke business.

Email marketing kan echt een bijdrage hebben aan jouw business. Meer zelfs dan Google Search en Social.

Als je kwalitatieve leads op jouw mailinglijst hebt, dan kan de conversie ratio rond de 4,16% liggen.

Email marketing hogere conversie dan Search en Social

Email marketing


Maar de enige manier om dergelijke hoge conversie ratio’s te behalen is door de juiste personen op jouw mailinglijst te laten inschrijven en “waarde” te bieden.

Of je nu in de b-to-b of b-to-c consumer segment actief bent. Een ZZP’er of een Multinational bent.

Iedereen kan er de vruchten van plukken, als je weet welke stappen je moet ondernemen.

Dat is ook de reden dat ik deze blog heb geschreven om je te helpen met de basis van email marketing.

Als je onderstaande stappen overslaat is het gedoemd om te mislukken en vernietig jij tijd en geld.

Mijn naam is Ivo Abels en ik Laat het Internet Werken voor ondernemers.


Okay, ben je er klaar voor?


Snel dan naar stap #1.

Stap #1 Target doelgroep bepalen voor jouw mailinglijst

 


De allereerste stap waar je mee moet starten is bepalen wie jouw target doelgroep is.

En weten wie jij wel en wie jij niet op jouw mailinglijst wilt.

Om maar iedereen op jouw mailinglijst te krijgen, daar doe jij jezelf geen plezier mee.

Hoe oud zijn ze? Alleen vrouwen of mannen, of beide? Zijn ze hoogopgeleid? Wat zijn hun wensen en eisen? Waar dromen ze over? Wat beïnvloedt hun keuzes en waar “worstelen” ze mee?

Dus in het kort - zorg ervoor dat je precies weet wie jij op jouw mailinglijst wilt en waar je ze mee kunt helpen.

 

Stap #2 Ontwikkel een Unique Value Proposition

 

What’s in for me? zal de bezoeker op jouw website zich afvragen?

Voordat jij de eerste 100 tot 1000 leads hebt op jouw mailinglijst is het van belang dat jouw boodschap helder is.

En duidelijk zijn wat jij te bieden hebt.

Wat is het eindresultaat als ze met jou in zee gaan of een product van je kopen.

Je moet een (unieke) positie innemen en een duidelijke boodschap hebben, waardoor jij herinnerd wordt en mensen over je gaan praten.

Een deze boodschap continue herhalen in (gast)blogs, interviews, video's, podcasts etc.

Je moet het blijven herhalen totdat je er zelf “misselijk” van wordt, maar het moet gebrandmerkt worden in de hersenen van jouw target doelgroep.

Om jouw boodschap scherp te formuleren adviseer ik om een Unique Value Propositie (UVP) te ontwikkelen.

Een Unique Value Proposition vertaald is een Waardepropositie.

Een waardepropositie is de voornaamste reden waarom een ​​prospect van jou zou moeten kopen.

Het vertelt jouw potentiële klanten wat jij aanbiedt, voor wie het bedoeld is, hoe zij zullen profiteren en hoe jij anders bent dan concurrenten.

Mijn Unique Value Proposition is:


“Laat het Internet voor je Werken en ontvang dagelijks leads en orders in jouw mailbox”


Een goede formule om je UVP te formuleren is:


Een UVP = Welk eindresultaat verkrijgt de klant + Specifieke periode of tijd + het wegvegen van bezwaren


Note : De 2e en de 3e item in de formule zijn niet vereist, maar het helpt wel.


Een voorbeeld wat goed aansluit bij bovenstaande formule is die van Domino’s Pizza


“Hot Fresh Pizza delivered to your door in 30 minutes or it’s free”.

Stap #3 Bouw een merk op

 


“Building a brand”

Als je helder hebt wat jouw boodschap is en op welke manier je onderscheidend kan zijn, dan is het moment dat je aan het bouwen van jouw merk kan beginnen. Jouw merk ben jij zelf of is de naam het van product of  bedrijf.

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat continue bezig is met bouwen aan zijn merk. Is het fashion merk Balr.

Maar er zijn ook mensen die hun eigen “Personal Brand” opbouwen, een meester hierin is Gary Vaynerchuck.

Door continue te werken aan jouw merkidentiteit bouw je vertrouwen op en wordt je een autoriteit binnen jouw vakgebied of niche en zullen steeds meer mensen jouw website gaan bezoeken.

Stap #4 Ontwikkel een Lead Magnet

 

Value First

In de wereld van email marketing, is het bieden van een Lead Magnet (lees een gratis offer) een basisprincipe.

De definitie van een Lead Magnet is een ( meestal gratis ) aanbod in ruil voor contactgegevens met als doel minstens een e-mail adres.

Een lead magnet heeft als doel  anonieme bezoekers op jouw website te converteren naar  leads.


Hoe het vaak gaat:


Stap 1 : Krijg bezoekers?

Stap 2 : [....magic?]

Stap 3: Maak sales


Met een Lead-magnet kun je dus stap 2 invullen.


Een Lead-magnet hoeft niet altijd een Ebook te zijn, het kan ook bijvoorbeeld ook een webinar zijn die je geeft, kortingscodes of een video serie met waardevolle content.

Verkoop jij bijvoorbeeld een software product, dan kan jij een gratis proefperiode aanbieden.


Heb je nog geen email marketing software, dan zijn er op het internet genoeg aanbieders te vinden.


Maar bekende email software programma’s zijn:


Een tools waarmee je eenvoudig jouw Lead Magnet op jouw website kan promoten zijn:

Stap #5 Promoot jouw Lead Magenet

 

De gouden regel is de 80/20 regel. 80% promotie en 20% produceren content.

Er zijn in essentie 4 opties om jouw Lead Magnet te promoten:

  1. Adverteren (Paid Media)

  2. PR (Earned Media)

  3. Eigen content produceren (Owned Media)

  4. Social Media (Shared Media)

Peso Model : Paid, Earned, Shared and Owned Media

Peso Model, Paid, Earned, Owned and Shared Media

 


Uiteraard is het de kracht als je alle vier opties optimaal gebruikt, maar dat vergt nogal veel tijd en energie als je net gaat starten.

De snelste manier is “adverteren”


Veel MKB’ers en ZZP’ers schrikken daarvan terug, maar bij Facebook is het al mogelijk om vanaf € 5 euro per dag te adverteren.

En zo zijn er nog wel meer advertentieplatformen waar je met minimale budgetten kan adverteren om jouw doelgroep te bereiken.

Wanneer jij gaat starten met een “paid traffic” campagne, is mijn advies om met een klein budget te gaan testen.

Op het moment dat je enthousiast bent over jouw conversie ratio, dan is het moment om jouw budget op te schalen.

Als je van plan bent om het op lange termijn te doen, dan is het van belang om uit te zoeken hoe je het voor elkaar krijgt om jouw “paid traffic” campagne rendabel te maken.


Een manier waarop jij dat kunt doen, is door een aanbod te doen op het moment dat ze zich inschrijven op jouw mailinglijst. Het heeft niet duur te zijn, al is het maar € 7 euro.


Stap #6 Analyseer en optimaliseer

 


Als je eenmaal de eerste “inschrijvingen” hebt op jouw e-maillijst, dan is het van belang dat je het meetbaar maakt en verder gaat optimaliseren.

Een handige tool die je ervoor kunt gebruiken is Google Analytics.

In Google Analytics heb je de mogelijkheid om “doelen” in te stellen, waardoor jij precies kan zien via welke “bronnen” jouw kwalitatieve Leads binnenstromen en bijdragen aan jouw online doelen.

Wat jij nog moet weten over Email Marketing

 


Het aantal inschrijvingen op jouw nieuwsbrief  is direct gerelateerd aan:

#1 Jouw vaardigheid om kwalitatieve bezoekers naar jouw website te laten komen.

#2 Jouw vaardigheid om deze bezoekers te converteren naar leads.

#3 Jouw vaardigheid om bezoekers jouw website te promoten of aan te bevelen bij vrienden.


Nu vraag ik je niet om een uitstekende copywriter of marketeer te zijn, daar gaat het helemaal niet om het gaat erom dat je continue actie onderneemt en dat je start met bovenstaande stappen.


Op deze manier haal je het maximale resultaat uit Email marketing en durf ik te beweren dat je hogere conversie's gaat realiseren met Email Marketing dan met Social Media.


Succes - Ivo Abels

PS. En laat het Internet voor je Werken.


Ebook 15 tips om het internet voor je te laten werken

Download het GRATIS Ebook

15 tips om het internet voor je te laten werken

"Praktisch en Direct toepasbaar"



Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)

Delen


Wil jij net als ik andere mensen helpen? Deel dan dit bericht via bovenstaande knoppen. Het betekent veel voor mij ! Bedankt en succes met jouw (startende) business.