2018

Hoe moet ik een website bouwen?

plus kostenoverzicht & checklist nieuwe website

Ivo Abels

 
 


Als je een
website wilt bouwen komen er nogal wat vragen op je af:

  • Zelf een eigen website bouwen of uitbesteden aan een webbouwer?

  • Wat zijn de kosten om een website te laten maken?

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn website gevonden wordt in Google?

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn website doet wat hij moet doen?

  • Welke plug-ins of functionaliteiten wil ik op mijn website?

  • Hoe moet mijn website er uit zien?

  • etc

Ik begrijp dat het nogal overweldigend kan overkomen. Dus ik stel voor om stap voor stap door te nemen wat je moet weten om een website te bouwen.

Eigen website bouwen of uitbesteden aan een webbouwer?

Het maken van een eigen website is tegenwoordig vrij eenvoudig. Je hebt niet veel technische kennis nodig en de software voor de website is vaak ook gratis. Bekende softwarepakketten voor het maken van een website zijn:

Uiteraard kan je er ook voor kiezen om je website te laten bouwen door een websitebouwer. Afhankelijk van de kennis, expertise en de complexiteit van de website. Variëren de uurprijzen van een websitebouwers tussen de € 40 en € 120,-- per uur.

Wat zijn je doelen van je website?

Maar de vraag “zelf bouwen of uitbesteden?” moet je jezelf pas stellen als je duidelijkheid hebt over je wat je doelen zijn van je website? Welke functionaliteiten (blogs, shop, agenda, inloggen etc) je graag wilt hebben in je nieuwe website?  En of er koppelingen gemaakt moeten worden met andere applicaties (boekhoudsysteem) of andere online tools (mailprogramma’s)?

Deze eerste stap noemen we ook wel de inventarisatiefase.

In inventarisatiefase ga je antwoord geven op de volgende vragen:

Wat zijn de business doelstellingen van het bedrijf?

Heb je hier nog geen antwoord op gegeven? Lees dan het volgende artikel: 5 vragen die jezelf moet stellen voor een succesvolle (internet) business.

Wat zijn de gewenste functionaliteiten van de nieuwe website?

Wil je graag weten welke (basis) functionaliteiten er allemaal zijn voor een website? Stuur mij dan een bericht en ik zal je een template toesturen.

Wat zijn de online doelen van de website?

Wil je een product verkopen op je website? Wil je aanvragen binnen krijgen voor je dienstverlening? Wil je sollicitaties binnenkrijgen? Of wil je alleen informeren of entertainen?

Bedenk goed wat je doelen zijn van je website. Ik adviseer altijd om niet meer dan 3 doelen te bepalen voor de website.

Wie is de doelgroep van de website?

Definieer goed je doelgroep. Hoe meer je definieert, hoe meer je de bezoekers aantrekt. Onthoud goed, als je niet kiest, word je ook niet gekozen.

Wie zijn de gebruikers van de website?

Naast de bezoekers, denk ook aan collega's en externe partijen.

Wat is de afhankelijkheid van andere applicaties?

Koppelingen met bijvoorbeeld een ERP-systeem of een boekhoudsysteem.

Wat is de afhankelijkheid met andere online systemen?

Bijvoorbeeld met Google Analytcis, Google Awords, Mailsysteem of een Back-office systeem.

Wat zijn de technische wensen en eisen aan de website?

Wil je graag dat de website ook goed leesbaar is op een mobiel apparaat? En te gebruiken op de verschillende webbrowsers: Internet Explorer, Google Chrome, Safari etc.

Wat zijn de wensen en eisen m.b.t. beveiliging?

Heb je te maken met gebruikers die inloggen? En welke eisen heb je met betrekking tot privacy?  Moet er gekoppeld worden met andere databasesystemen?

Wat zijn de wensen en eisen van de look & feel van de website?

Heb je al een branding identiteit? Of alleen een logo en wat kleuren die je mooi vindt? Neem dat mee in je wensen en eisen van de look en feel van de website.

Heb je dat nog niet. Dan adviseer ik je om de Google styleguide door te nemen.

Wat zijn de wensen en eisen van het content management systeem?

Hoeveel mensen gaan ermee werken? Wil je dat het flexibel is of robuust? Wil je zelf content en foto’s aanpassen of gaat een ander bureau dat voor je doen.

Wat zijn de wensen en eisen m.b.t. vindbaarheid van de website?

Naast inhoud is snelheid, gebruiksvriendelijkheid en websitestructuur ook van belang om goed gevonden te worden op het internet.

Heb je al een website, dan is het belangrijk om een “nulmeting” te doen. En de sitemap helder krijgen, zodat je een overzicht hebt van alle pagina’s. Vanuit de nulmeting kan je ook objectieve doelen (KPI’s) stellen.

Ik kan mij goed voorstellen, dat je niet direct alle antwoorden hebt op de vragen. Mijn advies is om dit samen te doen met een consultant of een webbouwer. Mogelijk moet je dan wel al een paar honderd tot duizend euro’s investeren. Maar dit zal het eindresultaat alleen maar beter maken.

 

Kosten om een website te laten maken

Op basis van je inventarisatie document (ook wel requirement document genoemd) kun je vervolgens bepalen of je nog steeds zelf je website wilt maken of dat je het wilt uitbesteden aan een webbouwer

Als je de website zelf wilt maken dan heb je als kosten:

  • Content Management Systeem ( Gratis tot circa € 25,-- per maand)

  • Template ( circa € 200,-- per template)

  • Plug-ins ( circa € 50 tot € 100,-- per plug-in)

  • Hosting ( circa € 10 tot € 20,-- per maand)

  • Stock Foto's ( circa € 1,-- tot € 100,-- per foto)

Als je de website uit wilt besteden aan een websitebouwer, dan krijg je vaak te maken met de volgende investeringen:

  • Advies

  • Project management

  • Hosting

  • Maatwerk

  • Interactie Design

  • Visueel Design of template

  • Fotografie

  • Tekstschrijvers

  • Bouwen

  • Hosting

  • Onderhoudscontract

  • Koppeling met andere applicaties

Op basis van je wensen, eisen en de complexiteit van je website kan de websitebouwer je een indicatie geven. Maar hou alvast rekening met een budget tussen de € 3.000,-- en € 30.000,--.

Is dat veel of weinig? Dat is lastig te beantwoorden. Je moet namelijk eerst voor jezelf de waarde proberen te bepalen:

  • Wat is de waarde van een nieuwe klant?

  • Wat mag een nieuwe klant kosten?

  • Wat is de waarde van een gekwalificeerde lead?

  • Wat is de waarde van een inschrijving op de mailinglijst?

  • Hoeveel bespaar je als mensen niet meer bellen naar de helpdesk?

  • Wat levert het je op als je geen externe bureau’s meer hoeft in te schakelen voor nieuwe sollicitaties?

  • Hoeveel bespaar je op je drukwerk en advertenties als je een website hebt die gratis bezoekers aantrekt?

Als je hebt uitgerekend wat dit je per jaar oplevert, dan is mogelijk een investering  van € 30.000,-- helemaal niet veel geld.


Heb je een beperkt budget? Maar wil je wel graag een effectieve website die geen geld kost, maar geld oplevert. Dan adviseer ik je sowieso het boek te lezen van Steve Krug van “Don’t make me think”.

don't make me think


Conclusie

Uit ervaring weet ik dat er veel onduidelijkheid is over waarom de ene website € 1.000,- kost en de andere website € 20.000,-. Want ze lijken toch op elkaar!

Maar de crux zit hem niet alleen in het bouwen van de website of hoe de website er uitziet. Maar ook wat er aan techniek onder de motorkap zit en in welke mate er goed nagedacht is over wat de website moet doen. Is de website interactief en behaald de website zijn doelen?

Start dus bij het inventariseren van je online doelen, wensen en eisen. En bepaal vervolgens wat de waarde is van een nieuwe website.

Tot slot

Heb jij nog tips en aanbevelingen bij het bouwen van een nieuwe website? Of sta jezelf op het punt om een nieuwe website te bouwen?

Deel het met mij en anderen via onderstaande reactiebalk.

 

A.U.B. Delen

Ebook 15 tips om het internet voor je te laten werken

Download het GRATIS Ebook

15 tips om het internet voor je te laten werken

"Praktisch en Direct toepasbaar"



Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)