2018

Hoe kan ik mijn marketing & sales activiteiten eenvoudig optimaliseren?

Meten = Weten

Ivo Abels

Meet jij ook de resultaten van jouw marketing en sales inspanningen?

 

Meten = Weten is het bekende gezegde en voor velen is het een open deur.

Maar als ik dan vraag : meet jij ook de resultaten van jouw inspanningen op online marketing & sales gebied, dan is het vaak akelig stil aan de andere kant van de lijn.

Dat is ook niet zo gek, omdat veel ondernemers niet weten hoe ze dat moeten doen.  
Het is voor hun “gevoel” vaak erg technisch.

In dit artikel wil ik jou juist laten zien dat het niet zo moeilijk en/of technisch hoeft te zijn

Ik neem je stap voor stap mee in het proces.

Mijn naam is Ivo Abels en ik Laat het Internet Werken voor Ondernemers.

See - Think - Do

 

Of je nu actief bent in zakelijke dienstverlening of een webshop beheerd, in essentie is het koopproces hetzelfde en bestaat het uit 3 fases.

  1. See

  2. Think

  3. Do

Het kan echter per fase verschillend zijn hoe je jouw sales & marketing proces inricht en welke boodschap je wilt communiceren. 

Hier ga ik nu niet te diep op in omdat ik eerst graag wil dat je focust op het meetbaar maken van jouw marketing & sales activiteiten.

See Think Do Care model

Hoe kan ik mijn sales & marketing processen meetbaar maken & analyseren?

 


Stap #1 Het bepalen van jouw online doelen.

Om jouw marketing & sales activiteiten meetbaar te maken is de eerste stap het bepalen van jouw online doelen.

Dat kan zijn het downloaden van een Ebook/Whitepaper,  het aanmelden bij een webinar, het aanvragen van een kortingscode, het doen van een aanvraag of het kopen van een online product.

Mijn advies is om altijd te starten met maximaal 2 tot 3 online doelen.

In dit artikel focus ik mij even op het downloaden van een Ebook, omdat ik daar ook goede voorbeelden van heb.


Stap #2 Het aanmaken van online doelen in Google Analytics


Als je voor jezelf helder hebt wat jouw online doelen zijn, dan is het van belang om deze online doelen aan te maken in Google Analytics.

Onderstaand heb ik een video gemaakt, hoe je dat kunt doen :

 
 


 

Note : Om online doelen aan te maken in Google Analytics heb je per doel een unieke bestemmings-url (pagina) nodig, vaak wordt hiervoor een “thank you” page gebruikt.


Stap #3 Meten en Analyseren


Nu dat jij jouw online doelen hebt aangemaakt ga je deze meten en analyseren.

Wat jij bijvoorbeeld wilt weten is hoeveel mensen van de homepage op jouw landingspagina terecht komen?  En hoeveel van deze mensen op de landingspagina daadwerkelijk een Ebook aanvragen?

Om hier antwoord op te krijgen heb je binnen Google Analytics de mogelijkheid om een “trechterweergave” te activeren.  Dat doe je via Google Analytics door bij “doelen” de optie trechterweergave te activeren.

 

Google Analytics Trechterweergave

 

Heb je deze optie geactiveerd, dan vind je onder Conversies > Doelen > Trechterweergave. 


Google Analytics Trechterweergave

 

Je kunt nu in de trechterweergave zien hoeveel mensen op mijn homepage zijn geland en daarna naar de landingspagina van mijn Ebook gegaan zijn.  Vervolgens zie je hoeveel mensen daadwerkelijk mijn Ebook hebben aangevraagd. Hier zijn 171 leads uitgekomen.

Waar het nu om gaat is dat je de knelpunten van je funnel gaat optimaliseren (zie afbeelding trechterweergave).

Dus hoe ga ik van 16,26% conversie 25% maken en hoe ga ik van 34,37% conversie 40% conversie maken. Voor tips verwijs ik je graag door naar mijn blog “Hoe kan ik bezoekers op mijn website converteren naar klanten?”

Wil je graag inzicht hebben wat mensen op jouw pagina doen, dan adviseer ik je gebruik te maken van de tool Hotjar. Hiermee krijg je daadwerkelijk te zien hoe mensen op jouw website zich gedragen.


 
 

Note: Door het implementeren van Hotjar kan het zijn dat je website langzamer wordt met laden. Dit kan van invloed zijn op jouw conversie. Dus overweeg goed of het van belang is om Hotjar te installeren op jouw website.


Wil je bijvoorbeeld weten via welke “bronnen” jouw Ebook wordt gedownload, dan ga je binnen Google Analytics naar Acquisitie > Alle Verkeer > Kanalen.  Je ziet direct welke bronnen hebben bijgedragen aan het downloaden van het Ebook. Mijn advies is daarin “focus” je op de bronnen die de meeste bijdrage hebben aan jouw “online doelen”. Alle andere inspanningen leveren geen bijdrage op en is zonde van tijd en eventueel budget.

Google Analytics kanalen


 

Stap #4 Gebruik maken van KPI’s


Je hebt nu helder hoe je op de website jouw conversie kan meten.  Iets wat je graag wilt weten is hoeveel websitebezoekers er uiteindelijk klant worden.

Ik gebruik hiervoor altijd een KPI overzicht, onderstaand een voorbeeld van mijn KPI sheet.

Elke maand heb ik een doel en vergelijk ik dat met de werkelijkheid. 


KPI Sheet


Ook hier focus ik mij weer op de conversie knelpunten van het salesproces om mijn salesproces te optimaliseren.

Dus als ik meer bezoekers op mijn website wil converteren naar leads, bijvoorbeeld van 10% naar 15%, moet ik nadenken hoe ik dat beter kan doen.

In mijn blog
“Hoe kan ik bezoekers op mijn website converteren naar klanten?” tref je concrete en praktische tips aan.


Tot Slot

 

 

Uiteraard  ben je vrij om je eigen marketing- & sales proces te formuleren.

Belangrijk is dat je het meetbaar maakt, het kan analyseren en dat je gaat nadenken hoe je het kunt optimaliseren.

Hierbij zeg ik altijd activiteiten die geen bijdrage hebben aan jouw doelen “elimineren” en je tijd, geld en energie investeren in de activiteiten die wel werken.

Onderstaand nog een afbeelding om te zien wat het voor impact heeft op jouw business om jouw salesfunnel met 20% te verbeteren.


Sales Funnel

Focus, meet en optimaliseer jouw conversie knelpunten van jouw sales & marketing proces.


Succes met de business - Ivo Abels


PS. En onthoudt Laat het Internet voor je Werken


PS2. Mocht je dit artikel toch nog te technisch vinden en/of heb je hier nog vragen over schroom niet om mij te benaderen. Stuur dan een mail naar  
ivo@ivoabels.nl.

Ebook 15 tips om het internet voor je te laten werken

Download het GRATIS Ebook

15 tips om het internet voor je te laten werken

"Praktisch en Direct toepasbaar"



Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)