2018

Hoe kan ik hoger in Google komen?

Inclusief Google APK Check

Ivo Abels

AUB Delen  


Goede vraag.

Uiteraard zijn er verschillende redenen te bedenken, waarom je niet bovenaan staat in Google. Maar meestal gaat het in begin al verkeerd.


Google biedt de beste en meest relevante antwoorden als eerst aan.


We zijn namelijk gefocust op Google in plaats van op ons klanten. Het startpunt is dus niet Google. Maar het startpunt is WAARDE bieden aan je klanten.



Hoe? door middel van oplossingen aan te bieden en antwoord te geven op de vraag van jouw klanten.



Jouw klanten zijn op het internet op zoek naar antwoorden en oplossingen en Google biedt de beste en relevante antwoorden als eerste aan. Zo kom je dus ook bovenaan te staan in Google.


Dus focus je op je klanten en hun behoefte, los hun probleem op en beantwoord hun vragen via jouw website.


Of... ben je meer over jezelf aan het schrijven op je website hoe goed je bent?


Als dat het geval is, adviseer ik je eerst om mijn GRATIS Ebook te downloaden, voordat je verder gaat lezen.



Ben je wel “waarde” aan het bieden op je website in de vorm van blogs, presentaties en video’s? En trek je nog steeds geen bezoekers aan? Dan kan het zijn dat er nog wat instellingen van je website en van je pagina’s niet goed staan.


Via deze blog gaan we achterhalen waar het probleem kan zitten.


Eerst even een eerste check

Heb je al aangemeld bij Google Webmaster? Zo niet, direct doen, lees hier hoe je moet aanmelden bij Google Webmaster.


Veel concurrentie op Google

Het probleem kan er uiteraard  in zitten dat je veel concurrentie hebt op Google.

Als je wilt weten of dat zo is, dan kan  je eens kijken in Google Adwords. Google Adwords Zoekwoordplanner is een handig hulpmiddel om de concurrentie te bepalen op de zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden.

Je kan een aantal “zoekwoorden” intypen. En vervolgens kijk je of er veel concurrentie is op jouw“key-words”.  Het enige nadeel is dat de concurrentie gebaseerd is op betaalde zoekwoorden (SEA). En niet op organische zoekresultaten (SEO), ook wel de Gratis Zoekresultaten genoemd. Maar desondanks geeft het nog steeds een handige indicatie


Zie onderstaande korte handleiding voor een uitleg hoe het werkt.


Google Adwords zoekwoordplanner

Korte handleiding Google Adwords zoekwoordplanner.

1. Klik op Hulpprogramma's;

2. Kies nieuwe zoekwoorden vinden en gegevens van zoekvolume ontvangen;

3. In de tekstbalk (onder uw product of dienst) vul je één of meerdere zoekwoorden in;

4. Klik op ideeën opvragen en vervolgens zie je de resultaten (zie onderstaande afbeelding). 

Google adwords zoekwoordplanner

Een andere handige tool is SEMRush. Hiermee kan je zien wat de concurrentie is van je zoekwoord waar je op gevonden wilt worden.

Een formule die gehanteerd wordt door SEO-specialisten, om de mate van concurrentie te bepalen is KEI.


KEI staat voor Keyword Effectiveness Index. Met andere woorden wat is de mate van concurrentie op een zoekwoord.


De formule is als volgt: Aantal zoekopdrachten / Aantal resultaten = KEI.


Een KEI van 0.04 of hoger geldt in principe als prima uitgangspunt.


Het nadeel van KEI is dat het veel werk is om alles uit te rekenen, mijn advies is om gebruik te maken van de tool
Market Samurai. Deze tool geeft je inzichten in:

  • Het aantal bezoekers dat je kan verwachten als je op nummer één staat in Google.

  • Het percentage van bezoekers die exact zoeken op dat ene zoekwoord.

  • Hoeveel websites er zijn met het betreffende zoekwoord.

  • Hoeveel websites er het keyword in de <title> gebruiken.


Vervolgens is het een kwestie om zoekwoorden te vinden waarop veel gezocht wordt en waarbij er weinig concurrentie is.

market samurai


Is er veel concurrentie? Ga dan nog eens aan de slag met het maken van een “zoekwoorden onderzoek". Om te bekijken of er nog zoekwoord combinaties zijn waarop minder concurrentie is en waar wel vaak op gezocht wordt


Tegenwoordig zoeken mensen ook niet meer op één
zoekwoord. Maar typen combinaties van zoekwoorden of volledige vragen en zinnen in Google. Hier kun je dus op inspelen door antwoorden te geven op vragen.


Wat is Internet Marketing


Heb je bovenstaande allemaal doorgelopen? Dan is het tijd om te kijken of je website technisch wel goed is opgebouwd met de juiste website structuur en url’s.


Niet goede url's:

www.website.nl/d%/internet_marketing

Wel goede url's

www.website.nl/internetmarketing


Voor meer uitleg over SEO geoptimaliseerde url's kwam ik onderstaande infographic tegen van
www.mysiteauditor.com


SEO geoptimaliseerde urls


Website structuur

Bij het opbouwen van een website structuur is het volgende van belang:

  1. Scheid inhoud van inlog of account pagina.

  2. Houd menu's kort (6 items)

  3. Maak je site niet te diep (3 lagen)

  4. Maak je structuur logisch (gebruik logische namen in menu's)

Is je website structuur goed ingedeeld? En staan je url’s goed? Dan kunnen we ons gaan concentreren op de inhoud en indeling van je pagina’s

Indeling en inhoud van je pagina's

Bij de indeling en inhoud van de pagina's moet je onthouden dat Google je website screent als een boek. Dus met een duidelijke inhoudsopgave en met een titel (H1) en subtitels (H2, H3 etc). Een voorbeeld hoe een pagina er uit kan zien, is:

Indeling van een pagina voor SEO

 

De standaard SEO basistips zijn:

  • Benoem het zoekwoord in de titel van de pagina ( het liefst zo ver mogelijk vooraan )

  • Maak gebruik van kopjes H1 (1 keer), H2 en H3 subkoppen en verwerk de zoekwoorden in de kopjes.

  • 300 tot 400 woorden per pagina, maar liever meer.

  • Maak het zoekwoord 1 keer vetgedrukt.

  • Benoem het zoekwoord 1 keer per 100 woorden.

  • Gebruik synoniemen.

  • Verrijk de content met foto’s en video’s. En voeg ALT-tag titel toe aan de foto’s.

  • Maak gebruik van internal en external linking.

  • Probeer ervoor te zorgen dat je content gedeeld wordt via social media.

  • Probeer ervoor te zorgen dat er reacties achtergelaten wordt op je pagina.


Naast bovenstaande punten, zijn er nog wel veel meer punten waar Google naar kijkt, maar dit is wel de basis.

Dan gaan we als laatste checkpunt nog even je website testen op:

  • Laad je website wel snel genoeg?

  • Heeft je website veel kwalitatieve backlinks?

  • Is je website mobile responsive? Met andere woorden is je website op elk scherm goed leesbaar

  • Heeft je website een “schone” code?

  • Heeft je website niet te veel 404 pagina’s?

  • Is je website gebruiksvriendelijk?

Tools om je website te testen


Gelukkig zijn er op het internet handige tools, waarmee je website kan checken op bovenstaande punten.


Om alles perfect te krijgen is onmogelijk. Google lukt dat ook niet, maar je kan altijd starten met de belangrijkste aanbevelingen en streven naar een dikke voldoende. Ik heb zelf ook nog wel wat te doen :)

Samenvattend


Zoals je kunt lezen is er behoorlijk wat werk te doen om bovenaan in Google te komen. Laat je hierdoor niet ontmoedigen en focus je dus niet op Google. Maar op het bieden van waarde en relevante content. En geef antwoorden op vragen en problemen die je doelgroep heeft. En je zult zien, dat je vanzelf beter gevonden wordt door Google.


Tot slot


Heb jij nog tips en aanbevelingen hoe je bovenin Google kan komen? Of heb je hulp nodig?


Deel het met mij en anderen via onderstaande reactiebalk.

AUB Delen  

Ebook 15 tips om het internet voor je te laten werken

Download het GRATIS Ebook

15 tips om het internet voor je te laten werken

"Praktisch en Direct toepasbaar"



Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)