2024

Hoe kan ik bezoekers op mijn website converteren naar klanten?

8 praktische tactieken en tips

Online doelen bepalen

Delen


Als ik met ondernemers spreek zijn ze vooral bezig met social media en met de vraag : “hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website?”.


Nu is dat uiteraard van belang, maar wat veel ondernemers vergeten…


Het gaat het niet alleen om aantal bezoekers en het aantal likes.

Het gaat erom dat de bezoekers op jouw website “iets” gaan doen.


Dat kan zijn een aanvraag doen, een reactie plaatsen onder een artikel, een product kopen in de shop etc..


Al dit soort acties noem ik ook wel online doelen.


En als jij graag wilt dat de bezoekers op jouw website “iets” gaan doen, adviseer ik jou om dit artikel te gaan lezen en de juiste stappen te gaan ondernemen.


Anders ben je veel tijd en geld aan het investeren, maar zonder rendement.


En ik ken weinig ondernemers die daar enthousiast over worden :)


Hoi, mijn naam is Ivo Abels en ik Laat het Internet Werken voor Ondernemers.


Het maakt niet uit of jij een webshop hebt, software verkoopt of in de zakelijke dienstverlening actief bent.


Ik ga jou 8 tactieken geven die voor jou gaan werken en ervoor zorgen dat bezoekers op je website gaan converteren.

8 tactieken om de conversie op jouw website te optimaliseren

 

#1 Vertrouwen opbouwen


Heb jij ooit wel eens iets gekocht van iemand waar je geen vertrouwen in hebt?


Nee toch?


Zo is het ook met jouw website.

Als mensen jouw website voor het eerst bezoeken moeten ze een gevoel van vertrouwen krijgen.
In marketingtermen ook wel “
sociaal proof”.


Hebben ze dat niet of het is niet duidelijk wat jij te bieden hebt
, dan klikken ze weg.

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers binnen 10 seconden bepalen of ze blijven of weggaan.


Uit een
Amerikaans onderzoek is ook gebleken dat 70% van de Amerikanen eerst naar een product review kijken voordat ze overgaan tot een aankoop. En bijna 63% van de consumenten heeft aangegeven eerder overgaan tot een conversie van een website met product reviews en testimonials.


Het is dus van groot belang om binnen 10 seconden vertrouwen op te bouwen.


Maar hoe doe je dat?

#1 Creëer een Unique Value Proposition


Het opbouwen van vertrouwen doe je door een duidelijke waardepropositie aan te bieden op jouw website.  

Ook wel
Unique Value Proposition (UVP).


Wil je weten hoe je een Unique Value Proposition maakt, dan heb ik een gratis template voor je. Klik hier voor de Unique Value Proposition template.


Naast het plaatsen van een Unique Value Proposition is het van belang dat je gebruik gaat maken van testimonials, reviews en logo’s


#2 Gebruik testimonials


Het klinkt misschien eenvoudig om
testimonials te maken en te gebruiken, maar de meeste personen gebruiken het niet juist.

Waarom?

Omdat ze testimonials gaan namaken (NOOIT DOEN) of ze maken gebruik van korte quotes. 

voorbeeld slechte testimonial

Ondanks dat bovenstaande testimonial een foto en naam heeft, de testimonial zelf geeft minder vertrouwen dan de testimonial hieronder. Vergelijk zelf maar : 


Voorbeeld van een goede testimonial

Okay, bovenstaande testimonial is misschien wat lang, maar het is authentiek.


Het geeft het probleem aan waar ze tegenaan liepen, maar ook welke “opportunity” ze hebben gepakt om het resultaat te behalen.


Als je gebruik gaat maken van testimonials, gebruik deze dan door de gehele website op landingspagina’s, check-out pagina’s en productpagina’s.

Gebruik ze op elke pagina waar je een verkoop of conversie kan beïnvloeden.


Ben jij op zoek naar een voorbeeld?


Bekijk dan eens de website van
Invision.

Invision is een handige online tool voor het maken van online prototyping en  maakt op de juiste manier gebruik van (video) testimonials en plaats deze door de gehele website.

 

Odoo CMS - een grote afbeelding

 

Als je pas bent gestart of nog geen klanten hebt is het misschien best lastig om aan testimonials te komen.


Hierbij enkele handige tips:


#1 Vraag een expert binnen jouw branche voor feedback op jouw blog of product.


#2 Schrijf artikelen of geef interviews binnen het media domein van jouw vakgebied of waar jouw doelgroep vertegenwoordigd is.

Als deze gepubliceerd worden gebruik de logo’s van deze media partijen op jouw website om aan te tonen dat jij als expert wordt gezien.

Zie hieronder een voorbeeld van
Tibor een Life Business Coach.

Tibor Lifestyle Coach


#3 Gebruik logo’s


Maak je geen zorgen.

Het gebruik maken van logo’s van opdrachtgevers of partners is niet raar, het straalt een bepaald vertrouwen uit en veel partijen maken er gebruik van.


Bekijk maar eens de website van
www.invisionapp.com op de homepage hebben ze prominent de logo’s staan van hun klanten

Logo's op website


#4 Gebruik productreviews


Ik verwees in dit artikel al naar een Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat circa 70% van de personen eerst naar een productreview kijken voordat ze overgaan tot een aankoop.


Het verkrijgen van een productreview kan nog wel een uitdaging zijn.

Op het internet kwam ik een artikel tegen met
tien tips om een reviews te krijgen.


Hieronder een korte samenvatting van de tien tips :

  1. Stuur een e-mail na een aankoop en vraag voor een review;

  2. Vraag het op een kassabon of factuur en verwijs ze door naar een website waar ze de review kunnen achterlaten;

  3. Gebruik je klanttevredenheidsonderzoek;

  4. Zorg voor een incentive;

  5. Laat klanten kennismaken met je product of dienst en vraag om een review;

  6. Gebruik visitekaartjes, stickers en flyers;

  7. Voeg reviewsoftware toe aan jouw website;

  8. Zorg dat je vindbaar bent op review-platforms;

  9. Link naar externe reviews;

  10. Reageer op feedback.

 

#2 Verlangen opbouwen


Naast het opbouwen van vertrouwen is het van belang dat je ook verlangen opbouwt.


Hoe krijgen jouw klanten verlangen naar jouw producten of diensten?


Als je de “pijn” kan wegnemen.


Hoe meer pijn je kan wegnemen, hoe meer verlangen ze krijgen in jouw oplossing.


Of door jouw oplossing ze te laten winnen.

Je kan jouw klant laten “winnen” door ze sneller, eenvoudiger of goedkoper kunnen leven, sporten of werken.


Voor het opbouwen van verlangen worden er online veel psychologische “trucjes” gehanteerd.


Misschien is het jou wel eens opgevallen bij Booking.com dat er nog 14 andere mensen naar hetzelfde hotel aan het kijken zijn precies op het moment dat jij naar het hotel aan het kijken bent.

Sociaal proof Booking.com


Groupon bijvoorbeeld maakt ook gebruik van Social Proof.

Door te laten zien hoe vaak het product al door andere mensen is gekocht.

 

Sociaal proof Groupon


Een ander voorbeeld waarbij er wordt aangetoond dat er veel andere mensen jou zijn voorgegaan.
 

Odoo CMS - een grote afbeelding


En een tool wat ik recentelijk ben tegengekomen is Useproof.

Met deze tool kan je op jouw website aantonen dat er net iemand voor jou bijvoorbeeld zich heeft ingeschreven voor een webinar.

UseProof

Uiteraard gebruikt Useproof het zelf ook op haar website op het moment dat iemand een zich registreert voor Useproof.

Useproof


Je ziet het ook terug bij publicaties op het internet.


Op het moment dat een artikel veel “likes” heeft, zullen andere mensen ook de artikelen “liken”, zonder dat ze überhaupt het artikel hebben gelezen.

Odoo CMS - een grote afbeelding


Het is ook een vorm van “kudde-gedrag” waar mensen om bekend staan.


Als ze zien dat andere mensen het doen, gaan ze er automatisch van uit dat het goed is en doen ze hetzelfde.


Bekijk maar eens onderstaande video.

 
 

#3 Creëer per doelgroep een landingspagina

Stuur nooit bezoekers direct naar de homepage van jouw (nieuwe) website creëer in plaats daarvan per doelgroep een landingspagina met een tailor-made boodschap.

Fitmanager bijvoorbeeld biedt met haar online software een oplossing voor de health & fitness industrie, waaronder ook Yoga instructeurs.


Voor deze doelgroep hebben ze een
specifieke landingspagina ontwikkeld. 

Landingspagina per doelgroep



Uit onderzoek
is ook gebleken dat B2B bedrijven 44% van het bezoek door verwijzen naar hun homepage. Dat is een gemiste kans en gaat ten koste van de conversie.


Of de homepage moet een landingspagina zijn.
StoryBrand van Donald Miller is een expert hoe je een duidelijke boodschap moet formuleren. Hij heeft van zijn homepage een landingspagina gemaakt en is volledig geoptimaliseerd voor conversie.


Storybrand


#4 Eén doel per pagina


Probeer per pagina één duidelijk doel voorop te stellen. Hou het simpel en eenvoudig. Verwar de gebruiker niet. Zeg duidelijk wat je van de gebruiker verwacht.


Netflix bijvoorbeeld vertelt duidelijk wat de bezoeker kan verwachten, kan krijgen en wat ze moeten doen,

 

Landingspagina Netflix


Een ander voorbeeld is van Grazy Egg. 


Landingspagina Grazy Egg

#5 Schaarste


Het creëren van schaarste of beperkte toegang rondom een product of dienst zal ook bijdragen aan meer conversie.


Booking.com gebruikt het tijdens het bestelproces. Nog maar “2” kamers beschikbaar.

Schaarste en Marketing


Ik weet dat het heel irritant kan overkomen, maar het werkt wel.


Een andere tactiek is het geven van een beperkte toegang.

En als jij toegang wilt tot exclusieve deals, functionaliteiten of content, moet jij eerst jouw email en naam achterlaten of je registreren.

Schaarste en Marketing

#6 Snelheid


De snelheid van een website heeft veel invloed op de conversie van een website. Veel mensen weten dat niet en daarom wordt het nog wel eens vergeten.


Maar uit onderzoek van KissMetrics is gebleken dat elke seconde vertraging bijdraagt aan 7% minder conversie.


Snelheid website en conversie


Het verbeteren van de snelheid van jouw website draagt niet alleen bij aan een hogere conversie, maar ook aan betere zoekresultaten in Google.


Google hanteert een mobile first strategie en heeft voor webdevelopers ook een technologie ontwikkeld, genaamd
Google Accelerated Mobile Pages (AMP).


Ik ga er in dit artikel niet te veel op in, maar
Adwise heeft er een interessant artikel over geschreven.

Als je afvraagt of jouw website snel genoeg is, check dan de website Google PageSpeed. Het is een gratis programma van Google en geeft tips en adviezen op welke manier jij de snelheid van jouw website kan verbeteren.

#7 Leadmagnets

Wist je dat circa 98% op jouw website komt maar nog niet de intentie heeft om iets te kopen van je. En dat bijna 70% niet terugkeert.


Daarom is er in de wereld van internet marketing, het bieden van een Lead Magnet (lees een gratis offer) een basisprincipe.


De definitie van een Lead Magnet is een ( meestal gratis ) aanbod in ruil voor contactgegevens met als doel minstens een e-mail adres.


Een lead magnet heeft als doel  anonieme bezoekers op jouw website te converteren naar  leads.


Hoe het vaak gaat:

Stap 1 : Krijg bezoekers?

Stap 2 : [....magic?]

Stap 3: Maak sales


Met een Lead-magnet kun je dus stap 2 invullen.


Een Lead-magnet hoeft niet altijd een Ebook te zijn, het kan bijvoorbeeld ook een Gratis webinar zijn of een korting die je geeft “als het maar waardevol” is.


Een handige tip van Derek Halpern van
Social Triggers is het maken van meerdere leadmagnets.
SocialTriggers




Omdat mensen die jouw website bezoeken vanuit verschillende perspectieven jouw website bezoeken en niet direct op zoek zijn naar het ene Ebook wat jij hebt ontwikkeld.

#8 Gebruik opt-in tools en chat-modules


Gelukkig zijn er op het internet genoeg tools en software te vinden die jou kunnen helpen met het converteren van bezoekers op jouw websites.


Bekende tools zijn pop-ups en opt-in forms.

Odoo CMS - een grote afbeelding


 

Met name de Pop-ups vinden veel mensen irritant.

En de geleerde zijn er nog niet uit of het wel of niet bijdraagt aan meer conversie.

Wat sowieso van belang is om goed A/B testing te doen.

Na wat online research kwam ik op
Emerce een bijdrage tegen van Eltine van der Veer met de do’s en dont’s met betrekking tot Pop-ups.


Wat de laatste jaren sterk in opkomst is, zijn de chat-modules.

Uit onderzoek
is gebleken dat Live Chat-modules als zeer positief worden ervaren en daarom zie je deze chat-modules ook steeds meer opduiken op websites.


De corporate bedrijven als Vodafone, Ziggo etc gebruiken het al wat langer, maar je ziet het ook steeds meer terugkomen bij MKB bedrijven in het B-to-B segment.


Zoals bijvoorbeeld op de website van het marketing & design bureau
MadPack.

Chat module MKB

Tot slot

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er meerdere tactieken en manieren om bezoekers op jouw website te converteren.

Gebruik je creativiteit en ga testen en meten om te zien wat voor jouw website de beste conversie oplevert.


Heb jij nog tips en suggesties om bezoekers te converteren op een website? Dan hoor ik het uiteraard graag van je.


Als jij al één van bovenstaande tactieken gebruikt, ben ik ook wel benieuwd naar jouw ervaringen.


Alvast bedankt en succes - Ivo Abels


PS. En onthoudt Laat het Internet voor je Werken

Delen

Ebook 15 tips om het internet voor je te laten werken

Download het GRATIS Ebook

15 tips om het internet voor je te laten werken

"Praktisch en Direct toepasbaar"



Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)

Delen

Wil jij net als ik andere mensen helpen? Deel dan dit bericht via bovenstaande knoppen. Het betekent veel voor mij! Bedankt en succes met jouw (startende) business!