2024

Hoe kan ik als ondernemer waardevolle content maken voor mijn klanten?

inclusief handig stappenplan en tools

Ivo Abels

Content is King

 

Content is King wordt er door veel marketing experts geroepen.

Er zit zeker een kern van waarheid in, maar de andere kant van de medaille is dat er alleen al vandaag meer dan 1 miljoen blogs worden gepost op het internet.
Zie hier de live internet stats.


En dat jij dus niet de enige bent, die content aan het produceren is en de aandacht wilt op het internet.


Daarom is het zonde van je tijd en geld als je zomaar wat gaat doen en dus geen plan hebt.


Het is belangrijk om  een
content marketing strategie te hebben.  


Mijn doel is om jou te helpen met het produceren van waardevolle content.

En dan met nadruk op “waardevolle”.

Ik ben van mening  dat als je “waarde” toevoegt aan iemands leven zij uiteindelijk ook voor jouw producten of diensten gaan betalen.


Focus je dus op het  bieden van “waarde” in plaats van “verkopen”.


Mijn naam is Ivo Abels en ik Laat het Internet Werken voor Ondernemers.


Wat is content?

 

Maar wat is nu ook alweer content?

Content = Inhoud

Zonder inhoud is een website of een organisatie een lege doos.


Bedenk zelf maar eens wat je van iemand vindt die “inhoud” heeft, vaak zie je deze persoon als een autoriteit of een persoon die jij vertrouwt.


Op het web wordt content vaak uitgedrukt in teksten, video’s en afbeeldingen gegoten in verschillende vormen zoals blogs, visuele whitepapers, E-books, podcast, vlogs en infographics.


Alleen het maken van content is niet genoeg. Je
MOET deze content ook gaan promoten en vermarkten.


A
ls je dat niet doet, dan verspil je tijd en energie en ga je niet slagen op het gebied van
content marketing.


Een stelregel die ik vaak gebruik is 20% waardevolle content produceren en 80% promoten.


Voordat ik je ga vertellen hoe jij waardevolle content kan produceren, wil ik eerst nog even met je delen wat content marketing oplevert?

 

Wat levert content marketing op?

 

#1 Het is goed voor je business

Uit onderzoek blijkt dat 61% van de consumenten op basis van inhoudelijke content wel eens een aankoop heeft gedaan.

Het is ook niet voor niks dat bedrijven als Ikea en CoolBlue ook “waardevolle” content produceren.

CoolBlue Content Marketing
Ikea Content Marketing

#2 Meer bezoekers op je website

Uit onderzoek blijkt ook dat websites met blogs, video’s en infographics 55% meer bezoekers hebben dan websites zonder content.

#3 Je bouwt vertrouwen & verlangen op

Uit onderzoek is ook gebleken dat 81% van de consumenten vertrouwt op de adviezen en informatie die staan vermeld in blogs of videos’.

#4 Meer Leads

Met name B-2-B bedrijven gebruiken blogs, video’s om meer leads te krijgen. Deze hebben  67% meer leads ten opzichte van concurrentie die geen content aanbieden.

#5 Het is relatief goedkoop?

Je kan vaak zelf de content produceren of uitbesteden aan derden. Uiteraard is het produceren van een blog vaak goedkoper dan het produceren van een video.


Waarom starten met Content Marketing?

 

Omdat mensen op zoek zijn naar antwoorden en oplossingen.

Dit gaat steeds meer via het internet.

Ze gaan bijvoorbeeld naar Google typen in “Wat is content marketing?”

Wat is Content Marketing?

En Google geeft antwoord

Wat is Content Marketing?

Wat interessant is om te weten is dat Google uiteraard niet zelf antwoord geeft maar de inhoud (lees content) van andere websites/bronnen haalt. Als je dit weet is het dus van belang om goed te weten wat de vragen en wat de problemen van jouw doelgroep zijn.Zodat jij - via jouw website - hier antwoord op kan geven.

Heb je geen flauw idee wat de vragen en/of problemen zijn van jouw doelgroep.  Ga dat dan eens navragen bij jouw verkopers, klantenservice of bij jouw bestaande klanten. Ga eens kijken bij de concurrent op de website daar vind je misschien ook antwoorden op vragen.

Uiteraard kan Google jou ook verder helpen.

Als voorbeeld :  als je intypt in de zoekbalk “Wat is content”, dan zie je dat Google verschillende suggesties geeft.

Wat is Content?

Je kan ook gebruik maken van “wildcards” door symbolen te gebruiken zoals _ of *. Google vult dan automatisch de lege velden in je zoekvraag.

Wat is Content Marketing?

Een super handige tool die ik pas heb ontdekt is Answerthepublic.com. Het is een handige GRATIS tool die je kan gebruiken om erachter te komen welke vragen jouw doelgroep heeft.

Probeer het zelf maar eens als je wil je weten hoe het werkt. Het is heel makkelijk.

Je typt bijvoorbeeld in “content marketing” en je kiest language Nederland. Answerthepublic geeft je vervolgens inzicht welke vragen er zijn rondom de topic content marketing. En geeft je daarbij ook sub-keywords op alfabetische volgorde.

Odoo CMS - een grote afbeelding
Odoo CMS - een grote afbeelding

Hierdoor weet je dus precies wat de vragen van jouw doelgroep zijn rondom een topic en weet je ook direct welke Keywords er gebruikt kunnen worden in jouw blog of video om beter gevonden te worden in Google.

Nu weet je wat de voordelen zijn van content marketing en waarom je content moet produceren, Vervolgens  kan ik je nu vertellen hoe je “waardevolle content” kan produceren.

Stappenplan Content Produceren

 

Stap #1 Weet wie jouw doelgroep is

Het maakt niet uit of je ondernemer bent of marketeer, je moet een gedetailleerd beeld hebben van jouw doelgroep.  

Wie is jouw ideale klant? Is het voornamelijk een man of vrouw? Wat is haar of zijn opleiding? En wat zijn hun behoeftes? En waar hebben ze vragen over?

In mijn blog “Hoe moet ik mijn doelgroep bepalen”  ga ik daar dieper op in.

Maar een handig hulpmiddel is het maken van een buyer persona. De buyer persona is een fictief beeld van jouw ideale klant.


Voorbeeld Buyer Persona

De buyer persona is het centrale middelpunt waar jij content voor gaat produceren.

Heb je goed voor ogen wie jij buyer persona is, dan wordt het tijd om de volgende stappen te nemen om betere en meer originele content te produceren dan je concurrenten.

Stap #2 Brainstormen over topics

Brainstormen is een creatieve inspanning om de juiste conclusie te bedenken voor een probleem of uitdaging.

Brainstormen kan je in een groep van 8 tot 10 personen doen, maar ook alleen.

Bij het brainstormen in een groep zijn er een aantal spelregels, hier ga ik nu niet te diep op in. Enkele tips vind je hier.

Het is van belang om eerst eens te denken aan topics,  wat er speelt rondom een bepaald thema of onderwerp.

Zelf maak ik altijd gebruik van een mind-map.

Mind Map
Mind Map Content Marketing

Stap #3 Bedenk wat de pijnpunten en/of vragen zijn rondom deze topics.


En vanuit deze topics ga jij uitzoeken wat de “pijnpunten” en “vragen” zijn van jouw target doelgroep “ondernemers”.

Bijvoorbeeld wat zijn de pijnpunten van ondernemers rondom het inzetten van social media.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Als de topic “social marketing” is, dan is het dus mogelijk om “waardevolle” content te produceren rondom deze “pijnpunten”.

Heb je geen idee wat de “pijnpunten” zijn doe dan eens een onderzoek binnen jouw branche/niche of ga op zoek naar reeds gemaakte onderzoeken binnen jouw markt. Bezoek een forum en je zult ontdekken welke pijnpunten jouw doelgroep heeft.

Stap #4 Kies voor verschillende vormen van content

De output van de content hoeft niet altijd een blog te zijn. Omdat het zoekgedrag op het internet ook steeds meer aan het verschuiven is naar Google afbeeldingen, Voice Search of Youtube kun jij ook overwegen om content te produceren in de vorm van een infographic, vlog, video of podcast.

Stap #5 Creëer content voor het gehele koopproces

Het is goed om te realiseren dat in verschillende fases van het koopproces jouw doelgroep op zoek is naar andere informatie en antwoorden. Vergeet daarin ook niet jouw bestaande klanten, deze hebben ook nog steeds behoefte aan “waardevolle” content.


Fases van het Koopproces

Tot slot

 

Door het doorlopen van deze 5 stappen start jij met de basis van het produceren van “waardevolle” content.

Vergeet daarbij niet dat het belangrijk is om de resultaten te meten en te analyseren zodat jij steeds beter kan inspelen op de vragen en problemen van jouw doelgroep.  

Zo kun je ook direct jouw content productie optimaliseren.

Afsluitend een paar belangrijke aandachtspunten:

  • Creëer net zoveel tijd aan het bedenken van een titel als de inhoud

  • Onthoudt 20% produceren en 80% promoten

  • Vergeet niet dat content steeds meer via mobiele apparaten wordt geconsumeerd. Zorg er daarom voor dat jouw content ook goed te zien, lezen of te beluisteren is via een mobile device.

Succes met de business - Ivo Abels

PS. En onthoudt Laat het Internet voor je Werken

Ebook 15 tips om het internet voor je te laten werken

Download het GRATIS Ebook

15 tips om het internet voor je te laten werken

"Praktisch en Direct toepasbaar"



Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)