2018

Hoe kan ik als ondernemer mijn marketing activiteiten automatiseren?

Waar moet je opletten en hoe kan jij starten?

Ivo Abels

 

Marketing Automation in Actie


Als je een oplettende ondernemer bent en actief bent op het internet zal het jou misschien opvallen dat sommige mensen continu op dezelfde dag een bericht posten op hun timeline.

Wat je ziet is niet heel raar. In feite kan je er van leren en het in jouw voordeel gebruiken.

Het is namelijk marketing automation in actie.

Hoi, mijn naam is Ivo Abels en ik Laat het Internet Werken voor ondernemers.

Sinds de explosieve groei van social media, wordt het onmogelijk voor ondernemers en marketeers om continue actief te zijn op alle social media platformen.

Alleen al het actief bijhouden van één social media platform is een full time job.

Dus, hoe kun jij met jouw Twitter-, Facebook-, Instagram- en andere sociale media netwerken tegelijkertijd actief zijn, updaten & volgen?


Marketing Automation
is het antwoord


Je hoort deze term waarschijnlijk voor het eerst.


Voel je er niet schuldig over als je niet precies weet wat de term
“marketing automation” inhoudt. 90% van de ondernemers weten het niet.

 

Vandaag, voor jou de kans om daar verandering in te brengen.


In dit artikel, ga ik je niet alleen vertellen wat Marketing Automation is, maar ook vertellen hoe je ermee kan starten, welke
marketing automation software er is en hoe marketing automation jouw business automatisch kan laten groeien.

 
Maar voordat we dat gaan doen, ga ik je eerst vertellen wat marketing automation is.


Wat is Marketing Automation?

 

Als je op het internet zoekt naar de betekenis van Marketing Automation dat vind je veel verschillende definities. Hubspot heeft er zelf een geheel artikel overschreven.

Sommige spreken voornamelijk over de tactieken van marketing automation, andere hebben het voornamelijk over de marketing automation software en weer andere spreken er over in de vorm van Customer Relationship Management (CRM).

 

Waarom houden we het niet gewoon simpel. Wat marketing automation echt is, kun je al achterhalen in de term zelf: je automatiseert jouw marketingactiviteiten.

We weten dat bij het automatiseren van processen altijd technologie komt kijken, dat is een belangrijk onderdeel van het geheel.

Daarom kan je de volgende marketing definitie hanteren.

Marketing automation is het proces om via software en technologie jouw (terugkerende ) online marketing activiteiten te optimaliseren, automatiseren en meetbaar te maken.

Op het moment dat je continue dezelfde marketing taken aan het uitvoeren bent, dan kun jij er bijna 100% zeker van zijn dat er een manier is om het te automatiseren.

En op het moment dat je het gaat automatiseren, dan heb je vaak als voordeel dat je geen tijd meer besteedt aan het uitvoeren van de taak, maar jij je meer focust op het optimaliseren en meetbaar maken van de marketing taak.

Het doel van marketing automation is om tijd te besparen, zodat jij je meer kan focussen op de kerntaken.

 

Als jij jouw marketingactiviteiten wilt gaan automatiseren, dan zijn er in principe 3 gebieden waar jij dat het beste kan doen.

  1. Email Marketing

  2. Social Media

  3. Landingpages

#1 Email Marketing

Je kan gebruik maken van email software om het versturen van emails te automatiseren. Bijvoorbeeld op het moment dat iemand een aanvraagformulier invult of een Ebook download.


Je kan zelf jouw email lijst segmenteren op basis van gedrag van jouw bezoekers op de website of leads.


Op het internet zijn er verschillende email software tools te vinden, maar hieronder mijn favoriete:


#2 Social Media


Op dit  moment zijn er veel tools om jouw social media marketing activiteiten te automatiseren. `Bekende zijn :
Hootsuite, Buffer en CoSchulde


Met deze social media marketing software ben je in staat om gepland of direct in ´één keer crossmediaal over verschillende social media platformen je content te distribueren en te promoten.


#3 Landingpages


Het ontwerpen en ontwikkelen van goede landing pages kost veel tijd.


Gelukkig zijn er op de markt verschillende software aanbieders die verschillende templates aanbieden en eenvoudig te koppelen zijn aan bijvoorbeeld jouw wordpress website.


Je kan deze landingpages zelfs A/B testen en kopiëren voor verschillende doeleinde.

 

Bekende software aanbieders voor het maken van Landingspages zijn:

Hoe kan ik starten met Marketing Automation?

 

Als je net start met Marketing Automation of jouw marketing en sales activiteiten wilt automatiseren. Start simpel. Het is een behoorlijk complex proces en het kan veel stress opleveren als je niet de juiste stappen neemt.

De eerste stap die je moet nemen - voordat je ook met tools en software - aan de slag gaat. Is het maken van een plan.

Het plan heeft als doel om automatisch traffic naar jouw website te krijgen en deze bezoekers te converteren naar leads en vervolgens naar prospect en uiteindelijk naar klant.

Het plaatje kan er als volgt uitzien.

customer life cycle

Als je een (online) product hebt kan jouw gehele sales & marketing proces automatiseren.

Mocht je in de zakelijke dienstverlening actief zijn, dan heb je altijd een persoonlijk contactmoment ( telefonisch of via een afspraak).


Het plan moet antwoord geven op onderstaande vragen:

  1. Wat wil ik bereiken?


Wat wil bereiken met het automatiseren van mijn marketing & sales activiteiten?

Wil je meer leads? Meer online verkopen? of wil je meer tijd besparen?

Noteer eerst dan voor jezelf wat je op dit moment doet op het gebied van marketing en sales en wat voor tijd je dat kost en wat het oplevert.

Maak het heel concreet met cijfers. Maak ook inzichtelijk welke taken terugkerend zijn en welke taken dus geautomatiseerd kunnen worden.

  1. Via welke kanalen?


Door het gebruik van social media software is de verleiding heel groot om direct met alle social media kanalen aan de slag te gaan, maar het gevaar is groot dat jouw content steeds minder relevant wordt binnen de doelgroep van een specifiek platform.

En het steeds minder persoonlijk wordt, daar gaat het ook vaak mis met
marketing automation, dus hou goed in de gaten dat je met mensen communiceert en deze mensen ook graag het “gevoel” willen hebben dat ze een persoonlijk contact hebben met jou of jouw bedrijf.

  1. Voor welke doelgroep(en)?


Als je start met marketing automation of überhaupt online marketing, dan adviseer ik om buyer persona’s te ontwikkelen.

Door het ontwikkelen van buyer persona’s is het eenvoudiger om de juiste content op het juiste moment aan te bieden, zodat het relevant en waardevol is.

  1. Wat heb je te bieden?


Value First


Als je met Marketing Automation aan de slag gaat is het van belang dat je “waardevolle” content aanbiedt en antwoord geeft op vragen van jouw doelgroep.

De waarde die je kan aanbieden is in verschillende vormen, zoals blogs, video’s, Ebooks, webinars, gratis probeerversies etc.

5. Heb ik er tijd voor en kan in het inplannen?

Uiteraard ga je tijd besparen door je marketing en sales activiteiten te automatiseren, maar voordat je zover bent, moet je eerst tijd investeren om content te produceren, “topics” te bedenken, maar ook om een planning te maken.

Zonder planning moet je ook niet gaan starten met
marketing automation is mijn advies.

6. Hoe maak ik het meetbaar?

Ikzelf werk met een KPI sheet om alle activiteiten die ik doe meetbaar te maken. En alle activiteiten die ik doe moeten een bijdrage leveren aan mijn doelen. Zelfs als ze geautomatiseerd zijn en mij bijna geen tijd kosten.

Tools die ik ervoor gebruik zijn uiteraard de marketing automation software en tools. Deze tools hebben vaak prima rapportage en analytics tools. Daarnaast gebruik ik Google Analytics om te zien via welke bronnen ik sales en leads genereer.

Niet alle stats zijn interessant, bepaal daarom goed van te voren wat je meetbaar wilt maken en of het bijdraagt aan jouw doelen.

 

Hoe kan ik met Marketing Automation mijn business laten groeien?

 

Als je een plan hebt uitgewerkt is het belangrijk om de fases van je marketing en sales funnel goed inzichtelijk te maken en de knelpunten in jouw funnel te optimaliseren.

 

Door je te focussen op de knelpunten en bijvoorbeeld je marketing en sales activiteiten met 10 - 20% te verbeteren kan je al enorme stappen maken om je business te laten groeien.

Succes - 
Ivo Abels

PS. En onthoudt Laat het Internet voor je Werken
 



Ebook 15 tips om het internet voor je te laten werken

Download het GRATIS Ebook

15 tips om het internet voor je te laten werken

"Praktisch en Direct toepasbaar"



Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)

Delen

 
Wil jij net als ik andere mensen helpen? Deel dan dit bericht via bovenstaande knoppen. Het betekent veel voor mij! Bedankt en succes met jouw (startende) business.