2018

De 4 belangrijkste pijlers van de Internet Marketing Formule

Ivo Abels

De 4 pijlers van de Internet Marketing Formule

 

 

Er zijn 4 pijlers voor het ontwikkelen van een goede Internet Marketing Strategie.

Deze ga ik je hieronder uitleggen.


Pijler #1     Oplossingen


Klanten zijn mensen. En mensen zijn op zoek naar antwoorden en oplossingen voor hun vragen of problemen. 

Jij  hebt vaak - als vakman of -vrouw  - de juiste antwoorden en de oplossingen, je moet ze alleen in de juiste vorm aanbieden en op het juiste moment.

De reden dat je deze blog leest is waarschijnlijk omdat je mogelijk vragen hebt over je "business" of vastloopt met het ontwikkelen van een “business plan”.

Zo is dat ook met mensen die vragen hebben over bijvoorbeeld een nieuwe hypotheek.

Ze zijn op zoek naar een antwoord welke hypotheek het beste bij hun situatie past.

Als je dus een hypotheekadviseur bent, kan je hier antwoord op geven in de vorm van blogs of korte video’s.

Het internet wordt ook steeds meer een “vraagbaak” van mensen die op zoek zijn naar antwoorden en oplossingen.

Google heeft hier natuurlijk met zijn zoekmachine een fantastische oplossing voor gebouwd, meer speelt hier ook steeds meer op in door vragen van mensen direct te beantwoorden.

Wat is Internet Marketing



Als je dus goed weet wat de vragen en problemen zijn van je doelgroep, kan je dus ook goede antwoorden en oplossingen bieden en zullen ze ook eerder jouw product kopen.

Buyer Personas

Weet je nog niet precies wat de problemen en behoeftes van je doelgroep zijn, dan kan je ook “Buyer Personas” ontwikkelen.

Buyer Persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper op basis van gedrag en doelen. De Buyer Personas methode is ontwikkeld door

Tony Zambito


Afbeelding Voorbeeld Buyer Personas (Bron: Hubspot)

 

Heb  je goed voor ogen wat de vragen en problemen van je doelgroep zijn, dan is het alleen nog de kunst om de content in de juist “vorm” en op het juiste “moment” aan te bieden

Onderstaand schema geeft je een overzicht van het "koopproces" en op welk moment je de content kan aanbieden in de juiste vorm.

Fases van het koopproces


Pijler #2
    Vertrouwen & Verlangen

Mensen kopen alleen maar van andere mensen als ze vertrouwen in je hebben en/of verlangen hebben naar jouw product of dienst. 

Maar hoe bouw je dan vertrouwen op?


Je bouwt vertrouwen op door:

  1. Waardevolle informatie (inhoud) aan te bieden

  2. Waardevolle referenties en cases


En hoe bouw je Verlangen op?


Pijn wegnemen


En om klanten verlangen te laten krijgen naar jouw producenten en diensten, moet je
de “pijn” weg kunnen nemen bij de klant.

Hoe meer pijn je kan wegnemen, hoe meer verlangen ze krijgen naar je product.

Bedenk maar eens, wat je voelt als je hoofdpijn hebt, je hebt dan verlangen naar een aspirientje. En hoe meer hoofdpijn je hebt, hoe meer je verlangen krijgt naar een aspirientje.

Laten Winnen


Jouw klanten krijgen ook meer verlangen naar jouw oplossing als ze kunnen “winnen”.

Ze kunnen “winnen”met jouw product of dienst, omdat ze sneller, makkelijker of goedkoper kunnen leven, sporten en werken.

Nike speelt daar goed op in tijdens haar campagnes.


Nike campagne

Afbeelding : Nike Campagne

Pijler #3     Automatisering

Door sales- en marketing processen te automatiseren ga je tijd besparen en ga je continue nieuwe (hot) leads en prospects aan trekken. 

Automatiseren van e-mail sales funnel

Een voorbeeld van het automatiseren van een sales proces is het implementeren van email marketing strategie. E-mail software die hier vaak voor gebruik wordt is MailChimp en Active Campaign.

Een extra voordeel is, door je processen te automatiseren je ook de mogelijkheid krijgt niet “IN” je bedrijf te werken, maar “AAN” je bedrijf.


Voorbeeld (bron : http://sixfigureideas.com)

Pijler #4     Optimaliseren


Door continue te optimaliseren, ga je focussen op knelpunten binnen je sales proces, waarmee je meer resultaten kan behalen

Denk er maar eens over na wat een impact het heeft op je business als je met 20% verbetert.

Om te kunnen optimaliseren moet je wel gaan meten.


 Want Meten = Weten.


Op basis van onderbuik gevoel ga je niet de juiste stappen maken.

 

Samenvattend

Samenvattend de 4 pijlers van een succesvol business plan.

Pijlers van de Internet Marketing Strategie

Tot slot

Bovenstaande 4 pijlers zijn de basis voor de implementatie van een succesvol Internet Marketing Strategie


AUB DELEN   

Ebook 15 tips om het internet voor je te laten werken

Download het GRATIS Ebook

15 tips om het internet voor je te laten werken

"Praktisch en Direct toepasbaar"



Klik op "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen. Je gegevens zijn veilig. We hebben net zo een hekel aan SPAM als jij :)